Jump to content


Photo

Engine oils & Additives


  • Please log in to reply
1 reply to this topic

#1 mishulikus

mishulikus

    Advanced Member

  • Moderators
  • PipPipPip
  • 184 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:IASI

Posted 24 November 2010 - 04:00 PM

Pentru ca am fost recent in service la revizia de 1an si s-a folosit ulei 5W40 in loc de 5W30 cum scrie in manual.
Iata cateva informatii pe care sigur le stiti, dar nu strica nimanui sa le reciteasca.
Sa le luam in ordine:
Ce reprezinta numarul de pe bidonul de ulei(nu conteaza firma)...in cazul nostru Nissan.
Acest numar indica performantele caracteristice ale uleiului dupa cum urmeaza:
- uleiuri monograd
- uleiuri multigrad
Uleiurile multigrad au doua numere iar cele monograd doar un numar.
La uleiurile multigrad primul numar(0,5,10,15,20) este urmat de litera "W". Cand au aparut uleiurile multigrad a fost introdus un test de vascozitate la temperatura foarte scazuta, respectiv "W"(winter - iarna). Cu cat este mai mic numarul "W" cu atat uleiul are o vascozitate mai buna la o temperatura scazuta. Al doilea numar (20,30,40,50 sau 60)nu are legatura cu primul si este cunoscut ca SAE, masurandu-se in cst(centistrokes)/1000C. Nu intru in detalii aici. Cu cat este mai mare valoarea SAE, cu atat mai vascos va fi uleiul la temp. de 1000C. Un ulei utilizat intr-o situatie normala/obisnuita trebuie sa se incadreze undeva la mijlocul clasamentului rezultat in urma testului de vascozitate.
Clasamentul testului este urmatorul:
SAE 20 - 5.6-9.3cst
SAE 30 - 9.3-12.5cst
SAE 40 - 12.5-16.3cst
SAE 50 - 16.3-21.9cst
SAE 60 - 21.9-26cst
Incadrarea trebuie sa fie undeva la 14cst adica SAE40.
Toate uleiurile etichetate cu SAE40 trebuie sa se incadreze intre aceeasi parametri la 1000C, de aceea toate uleiurile de la monograd 40 la multigrad 0W40, 5W40, 10W40, 15W40 vor avea aceeasi vascozitate la temperatura de 1000C.
Prin urmare, pentru pornirea la rece:
5W40 va curge mai usor decat 10W40
10W50 va curge mai usor ca 15W50
5W40 este la fel ca 5W30
Pentru functionarea in parametrii de temperatura:
10W50 va fi mai gros decat 10W40
15W50 va fi mai gros decat 5W40
0W40 va fi la fel ca 10W40.

Ca o mentiune: pentru cei care utilizeaza motorul in off-road, deci in conditii speciale de temperatura trebuie ales cu grija uleiul.

#2 iuliu m.

iuliu m.

    Newbie

  • Members
  • Pip
  • 9 posts
  • Gender:Male

Posted 28 February 2014 - 03:58 AM

Mda, cu amendamentul ca "pornirea la rece" inseamna de fapt "40 de grade Celsius", fix, iar "functionarea in parametrii de temperatura" inseamna "100 de grade Celsius". Iar la 40 de grade Celsius, 5W-40 NU este "la fel" ca 5W-30. Cifrele coincid numai in cazul vascozitatii cinematice egale la "cald"(100 de gr. C). La "rece"(40 de gr. C) situatia se schimba si vascozitatile cinematice sunt dependente ca valoare de cele la "cald"(respectiv direct proportionale).

Despre uleiurile monograde aproape ca nu mai este cazul sa mai continuam dizertatia, intrucat ele sunt mai degraba destinate exclusiv competitiilor, pentru utilizare "casnica" fiind aproape generalizata folosirea celor multigrade.

Multe drumuri bune!


Edited by iuliu m., 28 February 2014 - 12:35 PM.





0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users